RAiN – Maska
Publikováno: Pondělí, 18.12. 2017 - 23:07:07

RAIN – Maska
Vlastní náklad / 37:00

Crossoveroví RAiN už nejsou tolik crossoveroví – to byla snad první věc, která mě napadla při poslechu letošní novinky Maska. Kapela z Nového Města pod Smrkem na to šla tentokrát od lesa, možná snad dokonce smrkového. Rozhodla se totiž chopit hesla, že 'méně je někdy více', což se jí rozhodně povedlo.

Samotné hudební postupy se zjednodušily, notně se zkrátila stopáž alba i počet skladeb a vsadilo se na výraznější hitovost, aniž by to ovšem zavánělo nějakou komerčností. Ne že by v minulosti nějaký hitový potenciál skladbám chyběl, ale z mého pohledu to nebylo zcela dotažené, a i když si kapela docela slušně pohrávala s 'křížením' hudebních stylů, tentokrát jako by vsadila na to, aby muzika byla více méně 'skousnutelnější', a hlavně dotaženější. Už úvodní Co bude dál má neskutečný tah na branku a naživo patří jistě k ozdobám setlistu. RAiN se vrátili k údernějšímu metalovému soundu a své oprávněné místo zde najde i spousta elektronických prvků. V úvodních skladbách mě tak napadá evokace třeba s takovými Dark Gamballe. Poslouchá se to ovšem skvěle, refrén nádherně graduje a člověk má okamžitě chuť postavit se do první řady k pódiu a pořádně si to s kapelou užít. Dost podobně funguje i následující Osud. Všechno to navíc znásobuje i velice povedený zvuk. Jak už bylo uvedeno, je údernější a kytarově mnohem tvrdší než na minulé nahrávce. Skvěle vyznívá zejména rytmika. Ta je navíc velmi dobře vyvážená co do temp, takže posluchač má dojem, že se zde pořád něco děje, proto není vůbec na škodu ani menší počet skladeb. Vše, co chtěla kapela říci, se pohodlně vejde do všech devíti stop, a něco navíc by zde bylo vážně zbytečné.

Míchání stylů jako by zde ustoupilo do pozadí, přesto i na aktuální nahrávce najdou posluchači více či méně crossoverových prvků. V úvodu tak zaslechneme nefalšované náznaky elektro metalu. Ty klávesy a samply do nové muziky RAiN vážně dobře zapadají. Titulní Maska místy koketuje s nu-metalem, trošku atmosféry a gotiky lze cítit ze Za tebou, naopak hardrockovou přímočarost prezentuje Déšť, podobně jako závěrečná Kříže v poli, což není nic jiného než velmi dobře zahraná věc od Komunálu. Album jsem od vydání slyšel již mnohokrát, a pořád se nemůžu zbavit dojmu, že tohle je nejlepší počin, který jsem od RAiN kdy slyšel. Skladby dotažené do posledního detailu bez evidentně hluchých míst. Dokonce mi sem daleko víc než kdy předtím sedne zpěv Honzy Kvapila. Přestože ani zde nepřemlouvá své hlasivky k přehnané melodičnosti – o tu se v dostatečné míře stará samotná muzika –, daleko více si pohrává s barvou hlasu a tlačí na agresivnější pilu, tentokrát přesně v momentech, kde je to potřeba, takže zde není ani náhodou jen do počtu.

Dalo by se říci, že osm vlastních skladeb není mnoho, ale já osobně bych si dokázal nahrávku klidně představit i bez 'komunálního' bonusu, a přesto bych neměl pocit, že zde něco chybí. Nově nasazená 'maska' RAiN prostě náramně sluší, takže se můžeme jen těšit, čím dalším nás Severočeši překvapí. Než se tak ale stane, nebude od věci dopřát si je někde naživo. Tam totiž nová nahrávka vyzní stoprocentně nejlépe.

minimum 1, maximum 5 Jiří Olszar