Jaksi Taksi – OffLine
Publikováno: Neděle, 03.12. 2017 - 23:11:08

Jaksi Taksi – OffLine
Vlastní náklad / 44:09

Novinka od známé pop-punkové partičky už dle svého názvu navazuje na legendární a zřejmě nejzásadnější album z roku 2001 On-line. Od té doby kapela více či méně nabrala jiný kurz; z punkrockové formace se průběžně transformovala do spíše pop-punkové partičky a písně o politice vystřídaly songy o vztazích a vnímání světa na drobet duchovnější bázi. Někdy to bylo klišé, někdy kýč, někdy chytlavé, ale tvorba kapely pořád udržovala linii. Nová deska stávající pořádky přece jen drobet naruší, i když možná ne až tak, jak se čekalo.

Texty se ale přece jen konkrétněji věnují daným problémům a tématům, co kapelu zrovna zajímají a co jsou současně více než aktuální. Hned v úvodu desky krátké mluvené slovo celkem jasně dokresluje dnešní styl chování a myšlení velké části znuděné mládeže. Zní to jak od důchodce, že? Plynule na to navazuje song o tom, jak je právě super cool mít dnes vše sdílené, online, aktuálně a být trendy. Hned v první písni tedy navážeme opět na On-line a stejnojmennou hitovku z onoho alba a zjistíme, že tohle aktuální asi nebude to nejveselejší z diskografie kapely. Podobnému tématu se dále věnuje třeba píseň Selfie. Vlajky pak nastolují druhé aktuální téma doby a desky – po poslechu asi každý pochopí, oč v písničce jde. I tato píseň mi připomíná starší kousky jako I Hate apod. Křídla se pak drží dál linie alba, ale považuji ji za celkem nedotaženoou a na albu víceméně do počtu. Zaujme snad jen refrén velmi podobný již zmíněné Selfie.

Jak to už tak bývá (náhoda?), po horším songu většinou přichází hitovka a tou je zde track s číslem čtyři – Stokrát. Za mě zřejmě nejzajímavější písnička na albu, povedená textově (opět jasně dané téma, avšak již s mnohem konkrétnějším textem, ačkoli bez potřeby být prvoplánový) i hudebně s perfektním dětským mluveným slovem na závěr jako třešinkou. Silná věc, co má snad jedinou chybu, že si ji dobře neumím přestavit na koncertech; ale třeba kapela vymyslí aranžmá tak, aby se dala hrát a zněla dobře. V této podobě bych ji ovšem řadil do toho nej, co skupina za poslední dobu vytvořila. Přestaň lhát pak udržuje tradici Jaksi Taksi, kdy prakticky na každé desce je podobná krátká úderná písnička. Hater je už dle názvu tematicky jasná a opět vcelku povedená věc. Věci se dějí je rytmicky veselé ska, které už zaznělo několikrát a není ničím nové, ale kapele docela sluší. Stejně tak uměla vždy napsat a složit jemnější písničku, která obohatila album. Bylo tomu tak na předchozích deskách a je tomu tak i zde se songem Závěrečná. Baví mě tahle poloha u podobných kapel a jsem rád, že se toho interpreti pomalu přestávají bát. I zde to dopadlo výborně a písničku považuji za další z vrcholů alba.

Zde však nastává menší problém. Následujících několik songů již totiž bylo vydáno průběžně v minulosti, a tak je kapela jen zařadila hezky pohromadě na album, ať jsou někde nahrané. Proložené novinkou Chaos tu tak máme Selfie, Naše loď, Párty, Nashledanou a společnou píseň s kapelou Harlej nazvanou Show. Škoda že se na desce neobjevil i song Evropa, který krásně kousl do prohnilého jablíčka. Suma sumárum 9 nových písni tedy není zrovna mnoho. Na druhou stranu, pořád dobrý. Osobně jsem zastáncem alb než zdlouhavého vydávání singlu za singlem bez nějaké konkrétní podoby. Když ovšem připočteme právě ty singly, které vyplňovaly mezeru v celkem delší době mezi aktuálním a minulým albem, počet se zastaví na čtrnácti písničkách, což hodnotné je. Pořád mě však stejně napadá otázka, zda nebylo lepší natočit více nového materiálu a starší pecky zařadit třeba jako bonus tracky.

Tak či tak, nové album je na světě a nezní jako celek špatně. Tedy nezní, možná bych si uměl představit přece jen syrovější zvuk v některých písních, ale podobný sound kapela užívá již delší dobu a fans to mají rádi, tak asi proč ne. Říkalo se, že album se vrátí více ke kořenům a bude ostřejší, mnozí možná čekali punkový nářez, to se v žádném případě nekoná. Zásadní změna oproti tvorbě z minulých let tu rozhodně není a asi k tomu ani není důvod. Tematicky se však album liší přímočarostí a konkrétní téma je zde jasně patrné. Jsem rád, že někdo umí rozčeřit hladinu stojaté vody i chytře, a ne pouze vulgární jednoduchou slátaninou zahranou někde ve sklepení. Je dobré dávat lidem důvod se zamyslet nenásilnou formou, která je vlastně pobaví. Takové je prostě nové album Jaksi Taksi.

minimum 1, maximum 5 Michal Ton