John Byrne Cooke – Na cestě s Janis Joplin
Publikováno: Sobota, 07.10. 2017 - 20:23:24

JOHN BYRNE COOKE – Na cestě s Janis Joplin
65. pole / 408 stran

Kniha Na cestě s Janis Joplin vyšla na sklonku minulého roku. Není to sice nejžhavější novinka, to ale neznamená, že by měla uniknout čtenářově pozornosti.

Knihu napsal John Byrne Cooke, který působil v roli road managera u všech kapel, s nimiž fenomenální zpěvačka koncertovala. Čtenáři se tak nabízí zasvěcený pohled na kariéru Janis Joplin od jednoho z jejích nejbližších spolupracovníků. První část knihy však autor popisuje z pohledu člena filmového štábu, který v roce 1967 natáčel proslulý hudební festival v Monterey. Tato část působí poněkud nezáživně a nečte se moc dobře. Navíc se jméno Janis Joplin v těchto úvodních kapitolách vyskytuje spíše sporadicky. Pokud se prokoušete asi 70 stranami těžkopádného textu, budete za své úsilí odměněni velice zajímavým a čtivým příběhem, který sám autor na cestách s Janis Joplin prožil. Autor postupuje chronologicky, nejprve tedy popisuje příběh, který zpěvačka prožila s kapelou Big Borther And The Holding Company. Největší část je pochopitelně věnována koncertnímu turné kapely. Zde máte nejen možnost nahlédnout do muzikantského života, ale seznámíte se také s prací tour managera. Protože sám autor několikrát doprovázel Janis Joplin při soukromých cestách k rodičům, máte možnost také nahlédnout do jejího rodinného života. Kniha se nevyhýbá ani takovým tématům, jako jsou alkohol, drogy a sex, ale v žádném případě neupadá k senzacechtivosti či bulváru. Poslední kapelou, s níž Janis Joplin během své krátké kariéry spolupracovala, byla Full Tilt Boogie, zpěvačka s ní odehrála několik koncertů a připravovala novou desku, během jejíhož natáčení Janis zemřela – a z autorova popisu této nešťastné události čtenáři doslova běhá mráz po zádech.

Přestože je život Janis Joplin sám o sobě dechberoucí, v některých částech kniha bohužel neudrží čtenářovu pozornost, který tak 'vypadne' z děje, a to je škoda. Zpracování knihy je však na velmi vysoké úrovni, a to jak po stránce jazykové, tak i po stránce grafické. Netradičně jsou zpracovány citace a vzpomínky spoluhráčů a ostatních spolupracovníků Janis Joplin, které jsou z ostatního textu vyčleněny a graficky odděleny. Minusem je nedostatek fotografií, které jsou většinou umístěny na stránce před jednotlivými kapitolami, kniha by si však zasloužila nějakou ucelenou foto přílohu. Přesto jde bezesporu o výbornou knihu, která by neměla chybět v knihovně žádného rockového fanouška.

minimum 1, maximum 5 Luboš Hnát