Schodiště
Publikováno: Úterý, 03.05. 2016 - 00:36:37

SCHODIŠTĚ
26. dubna 2016, Praha, Malostranská beseda

Text: Luboš Hnát

Kapela SCHODIŠTĚ se po čase rozhodla potěšit své věrné fanoušky studiovou nahrávkou a nahrála EP poloKruh, které pokřtila koncertem v Malostranské besedě. A protože je Schodiště zárukou dobré zábavy, řekl jsem si, že by byl hřích nezajít se do Besedy podívat.

Osobně jsem čekal, že ke stejnému rozhodnutí jako já dospěje přece jen více fanoušků, než kolik se jich po mém příchodu v klubu nacházelo. Menší počet diváků ale nevadil, protože hned od první pecky Beze vší poezie se publikum rozdovádělo a začalo v rytmu veselé písně skotačit. Okamžitě se tak vytvořila příjemná atmosféra, která vydržela po celý koncert. Kapelu Schodiště jsem objevil někdy v roce 2001, kdy se ještě jmenovala Nahoru po schodišti dolů band a vydala skvělou desku Svinska pržola. Deska mě už tehdy bavila veselou muzikou a brilantními texty, a proto mě těší, že písničky z tohoto alba jsou stále součástí koncertního repertoáru Schodiště. Z mých nejoblíbenějších zahrála kapela Dokonalou kost, kterou si vždy s chutí zazpívám. Z další výborné desky Mokrý prádlo (2005) zazněly písně Láhev a Šachy. Nevím, jestli má ještě cenu poznamenávat, že obě jsou opatřeny skvělými texty z pera Jiřího Dědečka, resp. tehdejšího bubeníka Marka Brodského. O poznání novější tvorbu reprezentovala 'motorkářská' věc Maha, maha, ta se zase nachází na desce Roztoky (2011). K mé dosavadní spokojenosti přispíval jak vydařený zvuk, tak i ukázková souhra kapely. A jako první skladba z novinkového alba zazněla písnička Lízátka, která na EP byla zařazena i přesto, že není v repertoáru Schodiště vůbec žádnou novinkou. Hodně mě bavilo, jak kapela s humorem sobě vlastním pro tento koncert poskládala setlist. Některé písně k sobě vyloženě pasovaly, někdy názvem, například Stařena a Víla, jindy tématem, např. Nebudu a Saky, paky. Ještě než došlo na samotný křest, byla na pódium pozvána Pája Táboříková, aby si svým krásným hlasem zazpívala píseň Strašák. Poté se na pódium dostavil další host – Martin 'Jaroušek' Roušar, aby společně s Pájou EP pokřtili. Po slavnostní chvíli přišel čas na občerstvení a načerpání nových sil, byla tedy vyhlášena přestávka.

Druhou polovinu zahájila trošku netradičně jakási improvizovaná autogramiáda, kdy kapela podepsala několik EP, a pak se už opět mohlo hrát. Na řadu přišla energická Ve 4 ráno, kterou vystřídal Pokornej pán. V jedné z nejstarších písní, které ten večer zazněly, Nalejete cigára, zapalte víno si na klarinet zahrál dřívější dlouholetý člen Schodiště Jaroušek. A protože Jaroušek je kromě jiného velký showman, dění na pódiu v tu chvíli výrazně ožilo. Pohled do hlediště prozrazoval, že ačkoli Malostranská beseda nebyla ani zdaleka vyprodaná, nakonec to s návštěvností nebylo tak zlé, jak se na začátku zdálo. Podstatnější však je, že kapela těšila dobře se bavící publikum písněmi, jako Karty jsou rozdaný nebo 7. září. Jak koncert pomalu gradoval, sázela kapela na své největší hity. A tady se opět projevil osobitý kapelní humor, když zahrála skladby Netáhnou a Černý ptáci, které si jsou podobné svým sice černým, zato však skvělým humorem. Navíc Černý ptáci svým skákavým rytmem publikum doslova vybízejí, aby si při nich společně s kapelou zahopsalo. Závěr koncertu byl neodvratný, a tak nakonec zazněla další báječná věc Ze zvyku a poté již kapela zmizela v zákulisí. Jenže koncerty bez přídavku končí málokdy, a tohle rozhodně nebyl ten případ. A tak po krátkém vytleskávání Schodiště přidalo ještě dva kousky, veselou Dysko song s tanečním číslem showmana a tanečníka Jarouška a legendární Pytlíky ČSA.

Byl to hodně podařený koncert s báječnou muzikou, veselou náladou a uvolněnou atmosférou. Zkrátka se vším, co očekáváte od večera, kde se něco křtí.

Exkluzivní fotogalerie z celého koncertu zde!