ROCKSHOCK - www.irockshock.net
>>> VYHLEDÁVÁNÍ

Pokročilé vyhledávání


>>> HLAVNÍ MENU

  H L A V N Í   S T R Á N K A
  K O N T A K T Y   &   I N F O

  A K T U A L I T Y
  K A L E N D Á Ř   A K C Í
  VIDEO SHOCKPARÁDA

  R E C E N Z E
  R E P O R T Á Ž E
  F O T O G A L E R I E
  ROZHOVORY & PROFILY
  V Ý S L E C H
  SPEAK ENGLISH OR DIE
  S O U T Ě Ž E

  U N D E R G R O U N D
  Z Á K U L I S Í
  S T O P   -   T I M E
  A R C H I V   Č L Á N K Ů
  PŘEHLED RUBRIK


  ROCKSHOCK NA FB

>>> P A R T N E Ř I

  N A Š I   P A R T N E Ř I

>>> RECENZNÍ TIP


MATER MONSTIFERA
  – Vězení bizarních bohů

Další recenze zde!

>>> VÝSLECH


Jan 'Skleník' Sklenář
Mirek Dvořák
Milan Hoffmann
Kečup
Loco Loco
Tonda Rauer
Pavel Pešata
Bobby Floutek
Jožin 'Nogando' Noga
Marek 'Mára' Dostál
Tom Wouda
Witch Hammer
Gate Crasher

>>> WEBY REDAKTORŮ


Osobní web Františka Kovače

Osobní web Jiřího Rogla

Osobní web Jiřího Olszara

Web redakčního spolupracovníka Pavla Bartase

Osobní web Mirka Valenty

Osobní web Luboše Hnáta

Eagleheart – Reverse
Publikoval: JO - Úterý, 05.09. 2017 - 22:49:40
Rubrika: Recenze

EAGLEHEART – Reverse
Scarlet Records / 53:46

Po šestiletém čekání je zde nové album brněnských Eagleheart a musím se přiznat, že mne velmi mrzí, jakým způsobem jsem promeškal možnost podílet se na jeho tvorbě. Album Reverse totiž z větší části vznikalo za podpory fanoušků, a to formou crowdfundingu, přičemž já se o této skutečnosti dozvěděl, až když už bylo pozdě. „Nečteš, nevíš", tak to prostě je. V souvislosti s tímto konstatováním lze jen děkovat a blahopřát všem, kteří Brňáky podpořili, protože i díky fanouškům vznikla deska, jejíž kvalita se bude jen těžko překonávat. Mám docela potíž zůstat v případě 'íglů' nestranným, ale rozhodně nebudu šetřit superlativy jen proto, abych nebyl podezírán ze zaujatosti. O tom však až později.

Produkci alba si vzal na starosti kytarista Michal Kůs, nahrávání probíhalo jak u Rolanda Grapowa, tak v soukromých studiích členů kapely a zčásti také v brněnském studiu Sonidos, kde probíhal mix skladeb. Během uplynulých šesti let své pozice opustili bicmen Zdeněk a baskytarista Jirka, aby byla sestava doplněna o navrátilce Vojtu Šimoníka, který se ujal zejména čtyř strun, a pak také Filipa Smetanu, který usedl na bubenickou stoličku. Deska opět vychází pod křídly italského labelu Scarlet Records, oproti Dreamtherapy se však jedná o návrat ze snů zpět do reality; a nutno říci, že dle mého názoru bude chvíli trvat, než se posluchač prokouše všemi zákoutími novinky a objeví všechny technické krásy, melodie a finesy, které nabízí. Album Reverse totiž není jednoduchou záležitostí a rozhodně je nutno věnovat mu více času než jediný poslech. Miluji alba, která umožňují s každým dalším poslechem pronikat hlouběji a objevovat to, co zůstalo u předchozích poslechů skryto. Přesně tohle nabízí právě Reverse a já už mám měsíc tu čest se s deskou seznamovat, abych se mohl pokaždé těšit na to, až si ve volné chvíli nasadím sluchátka a zmáčknu tlačítko 'play', což činím i nyní a startuji intro Aweking.

Lehce přes minutu dlouhé intro vrcholí úvodním riffem skladby Until Fear Is Gone a Eagleheart se do toho obouvají v plné palbě. Kvalita nástrojové sekce kapely je známou záležitostí, výborná sóla, zajímavé riffy a rozličné melodie jsou dlouholetou devízou kapely, ale tady mne na první dobrou zaujme vokální sekce, kterou obstarává jak Roman Sáček, tak i jeho komplicové Michal s Vojtou. Romanův hlasový repertoár a rozsah dávají albu onu pověstnou třešničku. Hodně mne baví naléhavost, se kterou je zpíván refrén, a také zklidnění, které přichází po, jak jinak než výtečném, sólovém souboji kytaristů. Jsou chvíle, kdy se při poslechu tohoto songu zasním, a pak je mi odměnou lehké šimrání na zádech. Z toho mne v tuto chvíli dostávají tóny Healing The Scars, u které se příliš snít nedá. Tahle přímočará vypalovačka má úžasné vokální linky a věřte mi, že „love, hate, sorrow" si budete zpívat i vy. Na All I Am se dostává prostoru i agresivnějšímu hlasovému projevu a svůj growlingový projev dává na odiv bývalý kytarista Martin, tedy alespoň si myslím, že slyším jeho hlas. V tuto chvíli je také nutno upozornit na přesnou a více než zajímavou hru bubeníka, a výplň skladeb, kterou neobstarávají pouze kytaristé a vokalisté, ale také syntetizéry a všemožné 'gadgety', které zabraňují vzniku jakéhokoli vakua. Eagleheart se už na Dreamtherapy vyhnuli stereotypním a nudným postupům 'sloka – refrén – sloka – refrén – sólo – sloka' a na Reverse tuto skutečnost opakují, takže „donʼt be afraid...", jak se ostatně zpívá v Palace Of Thoughts. Kompozice této skladby mi bere dech, opět zde musím vyzdvihnout vokály, jelikož jsem vždy hlasový projev považoval jen za nezbytný doplněk skladeb, nicméně zde si je jaksi nedokážu odmyslet. Jako by to Mike a spol. tušili, když zařadili na šestou pozici Reverse, odvracející mou pozornost zase jiným směrem. Kytarové vyhrávky znějící pod refrénem a dokonalá rytmika jsou tím, co mne zde uchvacuje nejvíce. To ostatně platí i pro následující Erased From Existence, kde se mnou cloumají emoce. Kytarové pasáže zkrátka nemají chybu, a když se k tomu ještě přidá rytmický vokál, mají nade mnou chlapci vyhráno.

Orientální rytmus slyšitelný v úvodu Mind To Decipher mne vrací k prvním poslechům alba Reverse, kdy mne jako vhodné přirovnání napadala americká skupina Kamelot, kterou bych si dokázal představit jako předkapelu Eagleheart. Pokud máte pocit, že jsem si zde pomýlil pořadí kapel, pak vězte, s veškerou úctou, že nikoli. Ztratit pozornost a vydechnout neumožňují posluchači ani Endless či Enemy Within. Především druhá jmenovaná opět nutí vnímat vokální linku, kde jsou ke slyšení zajímavé hlasové polohy. Druhou sloku jsem si musel pustit dokonce několikrát, a to proto, abych spolehlivě dokázal vyloučit přítomnost hlasu Jorna, kterého tam slyším. Painting The Shadows By Light mne nejvíce přibližuje směrem k Dreamtherapy, až si říkám, zda jsem ji tam již neslyšel. Samozřejmě že ne, ale hodně mi ji připomíná jak melodiemi, tak především vokální polohou, kde je slyšet také Rolandův příspěvek. A pokud na této skladbě něco doslova zbožňuji, pak je to klávesový podklad, který nastoupí do popředí v poslední třetině páté minuty (čas 4:40), a dokonalý je také vysoký hlas, který nastoupí v závěru skladby. Tento 'ječák' mi dlouho vrtal hlavou, abych si nakonec vybavil, že podobně vrcholí Brichtova Dívka s perlami ve vlasech. Desku uzavírá opětovné zpracování skladby Erased From Existence, tentokrát však s jinou hlasovou a instrumentální polohou.

Album Reverse je rytmické, melodické, technicky vyspělé a zvukově perfektně zpracované. Deska nabízí kromě vytříbené muzikantské techniky také dokonalé vokální zpracování, a proto jej doporučuje deset recenzentů z deseti. Škoda jen, že 'Slavíka' zase opanuje někdo z trojice Kryštof, Kabát nebo Chinaski, Eagleheart by jim totiž s naprostou jistotou mohli nakopat... víte co.

minimum 1, maximum 5 Martin Hloušek

www.eagleheart.eu


 
>>> ODKAZY

  Prohledat rubriku

  Najít další články autora

 Nejčtenější článek rubriky Recenze:
Jet Black - Demo 2005

>>> MOŽNOSTI

 Vytisknout článek Vytisknout článek


  Diskutovat o tématu


   Sdílet článek...
 


Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.
ROCKSHOCK - www.irockshock.net

(c) František Kovač + Rockshock, 2005 - 2011: texty, grafické prvky, přizpůsobení systému United-Nuke, serverová a portálová administrace. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-3046. Další publikování nebo jiné šíření obsahu serveru je bez předchozího výslovného souhlasu provozovatele zakázáno. Za obsahovou správnost a právní
bezchybnost publikovaných textů odpovídají výhradně uvedení autoři. Pokud není uvedeno jinak, pocházejí použité fotografie z archivů na nich zobrazených umělců.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund