ROCKSHOCK - www.irockshock.net
>>> VYHLEDÁVÁNÍ

Pokročilé vyhledávání


>>> HLAVNÍ MENU

  H L A V N Í   S T R Á N K A
  K O N T A K T Y   &   I N F O

  A K T U A L I T Y
  K A L E N D Á Ř   A K C Í
  VIDEO SHOCKPARÁDA

  R E C E N Z E
  R E P O R T Á Ž E
  F O T O G A L E R I E
  ROZHOVORY & PROFILY
  V Ý S L E C H
  SPEAK ENGLISH OR DIE
  S O U T Ě Ž E

  U N D E R G R O U N D
  Z Á K U L I S Í
  S T O P   -   T I M E
  A R C H I V   Č L Á N K Ů
  PŘEHLED RUBRIK


  ROCKSHOCK NA FB

>>> P A R T N E Ř I

  N A Š I   P A R T N E Ř I

>>> RECENZNÍ TIP


MATER MONSTIFERA
  – Vězení bizarních bohů

Další recenze zde!

>>> VÝSLECH


Jan 'Skleník' Sklenář
Mirek Dvořák
Milan Hoffmann
Kečup
Loco Loco
Tonda Rauer
Pavel Pešata
Bobby Floutek
Jožin 'Nogando' Noga
Marek 'Mára' Dostál
Tom Wouda
Witch Hammer
Gate Crasher

>>> WEBY REDAKTORŮ


Osobní web Františka Kovače

Osobní web Jiřího Rogla

Osobní web Jiřího Olszara

Web redakčního spolupracovníka Pavla Bartase

Osobní web Mirka Valenty

Osobní web Luboše Hnáta

Punk rock – Náboženství, styl života, nebo muzika?
Publikoval: JO - Pondělí, 04.05. 2015 - 18:20:17
Rubrika: Stop-Time

Text: Michal Ton
Foto: Petr 'Tibi' Tibitanzl

Napsat článek na podobné téma mě napadlo již před několika měsíci, v době, kdy internetem letěly štvavé články proti hudebníkům a kapelám, které nejsou ty 'správné' a jsou 'komerční' – zkrátka všechno špatně. Autor, jako hráč v regionální punkrockové kapele, tak opět rozjel téma, které se na této scéně propírá odnepaměti. Já se na celou věc zkusím podívat lehce obráceným pohledem, přestože jsem v punkrockové scéně více či méně aktivní přes 12 let.

Za tu dobu jsem poznal mnoho kapel, pořadatelů, lidí ze scény a naprostá většina jsou moc milí lidé, inteligentní a féroví. Spousta z nich se stala přáteli a spoustu z nich myslím dobře znám. Každý je přesto drobet jiný, ale spojuje nás jedna věc – láska k hudbě! Převážně punkrockové hudbě. Tito lidé hrají hudbu, co mám rád, někteří hudbu, co jsem rád měl, nyní už mě nebaví, nebo se mi dokonce nelíbí vůbec, ale proč nemít rád ty lidi, že. Potkáme se, pokecáme, co je nového, dáme pivko a máme dobrou náladu. Není problém. Stejně tak se chovám k přátelům z hudební scény mimo punk rock, někteří z nich jsou velké komerční popové hvězdy, někteří jsou popíkáři, někdo metalista, koho tohle zajímá? Jde o lidi, jsme lidi! Přátelství je pro mě víc než koukání skrz prsty za to, že někdo hraje nějakou hudbu.

Leč tento pro mě automatický pohled na věc nesdílí velmi mnoho lidí kolem punkrockové scény a já se ptám proč? Od začátku, co jsem začal chodit na koncerty, se potýkám s agresivitou, urážkami a totálním negativismem vůči hromadě věcí, pro nás je zde důležité, že hlavně proti tzv. komerci. I když z mnohdy zcela tupého důvodu. Na jednom z prvních koncertů jsem měl konflikt pro mikinu Adidas, když se mě jakýsi číratý panák v tričku The Exploited ptal: „...co tady kurva děláš, tohle není diskotéka." Je pravda, že to bylo v období, kdy mi bylo 17 let a velmi rychle, jako asi každý v tom věku, jsem přesedlal z tenisek na 'glády' a nášivky a podobný nutný kravinky, ale vždycky jsem si pamatoval tenhle incident. Začal jsem se oblékat jako punker jen proto, že mě to bavilo, ne proto, že je něco nekomerční a bla bla... Také jsem nikdy nepřestal poslouchat hudbu, co se mi prostě líbila, a neřešil, jestli je to ta 'správná'. Nechodil jsem nikdy moc na koncerty politických kapel, nepodporoval anarchisty a nezajímal se o globální oteplování... bylo a je mi to jedno dodnes. Vždycky jsem se chtěl bavit a nechodil jsem po ulicích a nevyřvával hesla proti náckům a systému a nekopal do popelnic. Kdo mě zná, ví, že je to pravda. Na koncertech jsem byl zvědavý na muziku, zapařil si a pokecal s kamarády a postupně se seznámil i s kapelami a fungováním i z druhé strany – to když jsem začal spolupořádat koncerty v jedné vesnici na jihu a poprvé se setkal s tím, že musíš dávat nějaké peníze za hraní kapelám, pokud chceš, aby ti přišlo pár lidí, musíš se postarat o propagaci atd. Pak jsem začal jezdit jako bedňák a příležitostný aktivní host s jednou, dnes pop-rockovou kapelou – dříve ještě významný punk rock – a viděl poprvé reálně ty komické situace, kdy několik punkerů zaplatí sto korun vstup jen proto, aby stáli v první řadě a celý koncert onu kapelu fuckovali, a jako třešinku na dortu se pak dojdou s kapelou vyfotit... Dodnes si pamatuji na koncert v Českých Budějovicích, kde 'jsme' hráli s legendou jménem E!E, kam nás přizvali sami příbramští bardi, se kterými jsme tam skvěle popili, ale během koncertu nás klasicky uniformovaní punx – Sex Pistols či The Exploited měl tehdy na triku opravdu prakticky každý návštěvník – osočovali z komerce, 'šamponů' atd. Na ultrapunkové, textově radikální a zadarmo hrající E!E už obdivovatelé nekomerčních Pistolí ale řádně pařili, jak se sluší a patří.

Díky nástupu internetu a moci diskusí se dnes snadno dovíte, co je správné a co je špatné, jaká hudba je dobrá a jaká je sračka. Co na tom, že hudebníci z oné sračkoidní kapely jsou tisíckrát lepší muzikanti než např. kapela z garáže, ta je zkrátka lepší – prý. Nu dobrá. Pak jsou kapely, co hrají třeba dobře, ale bohužel... hrají na špatných akcích: „Oni hrají na Majálesu a támhle s Mandrage, ježíš, no to jako vůbec není punkové! To je špatné, fuj, fuj, fuj! A koukejte, jak vypadají... samé adidasky atd. No tohle nejsou punks a nemáme je rádi." Co na tom, že hrají dobře, jsou to prostě komerční fujky. Zeptejte se ale, proč tihle punx nosí ty svoje hadry... aby se odlišovali, prý, aby provokovali, prý. Nevím, jestli v roce 2015 někoho reálně provokuje číro nebo otrhaný kalhoty a spínací špendlíky... Možná tak někde na vesnici nějakou babičku, ale jinak? Sorry, tohle už je dávno pasé. Ano, styl a móda punx žije dál a bude žít dál a jsem za to rád! Ale je to už jen ta móda a ten styl, tak proč někoho urážet a posuzovat pro jiný styl? Punk má prý být o toleranci – další zaklínadlo těchto radikálů. Ale běda, jak něco není podle nich, tolerance se nám okamžitě vytrácí, ať už jde o cokoli. Automaticky: „Co není podle nás, to je sračka a lidi jsou idioti a stádo." Well done friends!

Když tohle všechno opět svedu do hudební oblasti, je zde dost punkrockových kapel, co nehrají správně. Mají totiž třeba měkčí písničky, tím pádem občas sklouzávají do oblasti pop-punku – a to je špatné! „My tolerantní punkeři tohle nechceme, nám se to nelíbí a ta kapela je sračka a neupřímná." Kapela totiž také nezpívá o problémech světa, neuráží všechny a všechno a nemá ani jeden song proti náckům a systému, tzn. kapela není punková, je závadová a lidi v ní jsou pozéři! To je přece jasné. Kdo jiný než pozér by zpíval o holkách atd. To přece punkeři nedělají! Ti se nebaví s kámošema, nemají rádi holky a mejdany, ti jsou přece furt nasraný! Já zapomněl. Kapela hraje za tolik a tolik peněz – další klišé. Kapela, na kterou chodí 150–200 a více lidí, by měla zřejmě pravidelně hrát za stejné peníze jako kapela, na kterou chodí běžně 30–40 lidí – v jejím rodném městě o dvacet kámošů více. Protože přece je to punk, ne? A chraň ruka páně, pokud kapela někdy začínala jako punkrocková, a nyní hraje něco jiného! Tohle jsou totiž přátelé, úplně největší zmrdi, zaprodanci, komerčáci a teplouši a já nevím co ještě. Protože přece nesmíš mít ve třiceti jiný pohled na svět, život, oblékání, muziku atd. jako v osmnácti. „Ne, ne, ne, to se nesmí! Žádný lidský vývoj tu nebude, zakazuju! Prostě jsi se zaprodal, ty hajzle, a jsi debil, protože hraješ pop, a ne punk, a každý, kdo hraje pop, je debil." Hm, a proč 'Františku'? Protože tou muzikou neřekne žádný názor a hraje pro buzeranty a -náctileté holčičky? A já, protože jsem 'pankáč obecný' a ten jediný a správný, zřejmě nemám vlastní rozum a pro rozumy a názory si musím chodit na koncert, tam si dát pivo a s napětím čekat, co mi kapela řekne, co všechno je ok a co je špatný a co nesmím. Sám bych na to zkrátka nepřišel. Takže popová kapela mi nic nedá, a tudíž je to sračka. Navíc je to hrozně měkké a já přece mám rád, když to řve, joooooo! A že publikum tvoří mladí anebo holčičky v první řadě? Na sebepunkovější kapelu chodí hlavně mladí! Co je na tom? A holky v první řadě jsou problém... jako vážně? Má cenu to řešit?

Průser je, že tihle kritici všechny kapely a lidi odsuzují a urážejí ne proto, že se jim nelíbí jejich hudba jako taková, ale proto, že to zkrátka není to, co oni uznávají za to jediné správné. Vždycky jsem říkal, že je třeba rozlišovat mezi dvěma pojmy – líbí se mi to a nelíbí se mi to, je to sračka a není to sračka. Pink Floyd mě osobně extrémně nudí, stejně tak třeba Queen, ale nikdy bych neřekl, že jsou to sračky, jen se mi to prostě nelíbí. Kdežto pro tyhle lidi je garážová kapela prostě super a kvalitní kapela je pro ně sračka a lidi v ní idioti, lidi, co je poslouchají, burani a to všechno jen proto, že to není ta pravá hudba, ten pravý punk. Že tyhle nesmysly řeší lidi zvenčí, to bych ještě pochopil, i když právě tihle by to řešit nemuseli vůbec. Nevidí do věcí, ale mají nejvíce řečí, klasika. Je to legrační a opravdu nechápu tyhle postoje v roce, který píšeme. Nicméně že tyhle netolerantní, urážlivé a nesmyslné názory bude prezentovat někdo, kdo sám hraje či se pohybuje na scéně a ví co a jak, to mi hlava nebere...

Co je k tomu vlastně vede? Prý to není závist z úspěchu, peněz ani počtu fanoušků atd. Tak co za tím stojí? Proč tihle lidé mají potřebu zesměšňovat a urážet všechno a všechny, co není podle nich? Kdo je jiný, je kretén. Přesto se tihle lidé hrdě hlásí k subkultuře, která začala právě jako alternativa a proto, aby byla jiná... Která hlásí toleranci, ale sami její členové tolerantní nejsou ani drobet. Proč se mnoho muzikantů z této scény stydí hrát na jednom pódiu s 'obyčejnou' kapelou a uráží ty, co to dokážou? Oni je ti 'obyčejní' nějak nakazí, nebo co? Jsou jedovatí, mají lepru, nebo oč jde? Proč nasazují psí hlavy za to, že někdo nemá správné a vyhovující přátele? Proč někdo, kdo dělá hudbu, která baví desetitisíce lidí, je kretén, protože v textech nezpívá o těch 'správných' tématech? Proč? Ať si na to každý odpoví s čistým svědomím sám. Zda to opravdu není drobet tím, že je smutný z toho, že ten punk rock, jaký by asi chtěl žít a mít, už v dnešní době zkrátka nefunguje a nejde. Zda to opravdu není proto, že s nostalgií pořád vzpomíná na staré časy a zasekl se v minulosti. Zda to opravdu není proto, že se svojí kapelou nikdy neprorazí (s argumentem, že vlastně ani nechce), a ti, co podle něj jsou sračky, mají prachy, fanoušky a úspěch, a přitom on přece hraje 'inteligentnější' hudbu a dojíždí na to, že jsou lidi ovce a nechápou ji. Ok, ale tuhle cestu sis vybral, kamaráde, sám, takže asi víš, co a pro koho hraješ, ne? A nenadávej těm, co jdou jinou cestou, ty nejsi lepší jen proto, že hraješ něco 'jiného' než většina.

À propos, jedna poměrně aktuální příhoda jako další důkaz nesmyslného chování některých. Kapela, která vyhraje cenu, cenu, kterou jí udělila odborná porota z lidí pohybujících se v oné scéně, tzv. opravdové uznání, odmítne hezky veřejně s tím, že punk patří do garáže, a ne na velká pódia. Krásně to zní, super reklama a spousta poplácání po zádech za to, jaký má kapela charakter. Dobrá, ale já si mnohem víc vážím jiné kapely, jejíž člen mi před nedávnem povídal, jak odmítli nabídku na sponzorovanou desku a turné v hodnotě 700 tisíc korun s tím, že jejich kapela hraje pro radost, pro sebe a kámoše a nechce být součástí tohohle. Ale nikde to veřejně nepropagovala a myslím, že málo lidí o tom ví. Ok, stůj si za svým názorem, ale nedělej si z toho reklamu a promo zároveň. Přijde mi jako nesmysl odmítnout veřejnou přízeň a zároveň to udělat na veřejné akci, aby to všichni věděli a viděli, tudíž reklama zadarmo a perfektní promo tah. Ač samozřejmě bude argument, že to tak nebylo myšleno, efekt, jak to zapůsobilo, byl přesně, jak říkám, a to dotyční museli dobře vědět. Mj. jen další střípek do té mozaiky – já jsem to a to a patřím jen tam a tam... Ok, pokud to někdo takto bere a dobrovolně se ochuzuje o spoustu věcí, zážitků a možností, protože chce žít podle šablonky a v nějaké bublině, jeho věc. Osobně to beru jako ochuzení o něco zajímavého. V okamžiku, kdy však takový člověk začne odsuzovat ty, co z bubliny vykoukli ven, je něco špatně...

V nedávné době se v TV vysílal dokument o českém punku, respektive o poměrech na scéně. Hudebník hrající v několika kapelách, tzn. aktivně podporující scénu, je peskován za to, že nejí maso a jezdí na skateboardu? Opravdu? Tohle myslí někdo, kdo je dospělý, opravdu vážně, že uráží někoho za tohle, že tím pádem není správný punker? Tohle považuji za vrchol debility!

Závěrem bych chtěl říct, že záměrně neuvádím žádné konkrétní názvy kapel ani jména osob, o kterých mluvím, ostatně, každý ví sám... Také bych rád řekl, že to není myšleno jako napadání jakékoli kapely či osoby – Nech si každý robí to, čo chce. Mělo zde jít pouze o jakýsi pohled na to, proč se tohle na scéně děje a jestli je to opravdu tak nutné. Zda má smysl napadat druhé jen proto, že nevyhovují tobě samotnému, navíc na scéně, která by měla mít patřičný nadhled a toleranci.


 
>>> ODKAZY

  Prohledat rubriku

  Najít další články autora

 Nejčtenější článek rubriky Stop-Time:
Jan Petričko: Býk před větrnými mlýny

>>> MOŽNOSTI

 Vytisknout článek Vytisknout článek


  Diskutovat o tématu


   Sdílet článek...
 


Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.
ROCKSHOCK - www.irockshock.net

(c) František Kovač + Rockshock, 2005 - 2011: texty, grafické prvky, přizpůsobení systému United-Nuke, serverová a portálová administrace. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-3046. Další publikování nebo jiné šíření obsahu serveru je bez předchozího výslovného souhlasu provozovatele zakázáno. Za obsahovou správnost a právní
bezchybnost publikovaných textů odpovídají výhradně uvedení autoři. Pokud není uvedeno jinak, pocházejí použité fotografie z archivů na nich zobrazených umělců.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.07 sekund