inzerce

ROCKSHOCK - www.irockshock.net
>>> VYHLEDÁVÁNÍ

Pokročilé vyhledávání


>>> HLAVNÍ MENU

  H L A V N Í   S T R Á N K A
  K O N T A K T Y   &   I N F O

  A K T U A L I T Y
  K A L E N D Á Ř   A K C Í
  VIDEO SHOCKPARÁDA

  R E C E N Z E
  R E P O R T Á Ž E
  F O T O G A L E R I E
  ROZHOVORY & PROFILY
  V Ý S L E C H
  SPEAK ENGLISH OR DIE
  S O U T Ě Ž E

  U N D E R G R O U N D
  Z Á K U L I S Í
  S T O P   -   T I M E
  A R C H I V   Č L Á N K Ů
  PŘEHLED RUBRIK


  ROCKSHOCK NA FB

>>> P A R T N E Ř I

  N A Š I   P A R T N E Ř I

>>> RECENZNÍ TIP


MARCO MENDOZA
  – Viva La Rock

Další recenze zde!

>>> VÝSLECH


Jan 'Skleník' Sklenář
Mirek Dvořák
Milan Hoffmann
Kečup
Loco Loco
Tonda Rauer
Pavel Pešata
Bobby Floutek
Jožin 'Nogando' Noga
Marek 'Mára' Dostál
Tom Wouda
Witch Hammer
Gate Crasher

>>> WEBY REDAKTORŮ


Osobní web Františka Kovače

Osobní web Jiřího Rogla

Osobní web Jiřího Olszara

Web redakčního spolupracovníka Pavla Bartase

Osobní web Mirka Valenty

Osobní web Luboše Hnáta

OLD – Krok za krokem s Mudr. Řezníkem
Publikoval: JO - Čtvrtek, 11.04. 2013 - 20:25:07
Rubrika: Zákulisí

Text: Jiří Olszar
Foto: Silvestr Szabó

Karvinští thrasheři OLD se po několika studiových nahrávkách rozhodli, že by nebylo od věci některou ze skladeb představit fanouškům i prostřednictvím oficiálního videoklipu. Volba padla nakonec na song Mudr. Řezník z posledního EP Klášterní hrobka. Přednedávnem se skupina společně s pozvanými hosty sešla v jedné útulné karvinské hospůdce, kde představila nejen samotný videoklip, ale během prezentace nabídla i podrobný pohled na natáčení a do zákulisí. Mě jako aktivního účastníka tato skutečnost inspirovala k sepsání následujících řádků, neboť předpokládám, že ne každý čtenář a fanoušek si dokáže představit, co takové pořízení videoklipu v amatérských podmínkách obnáší.

Samotný název Mudr. Řezník byl přímo předurčen k tomu, že snímek nebude určen zrovna pro měkčí nátury. Hlavním iniciátorem k vytvoření klipu byl frontman Rostislav 'Chrosťa' Kosmák, který ještě před samotným natáčením sepsal podrobný scénář a ujal se zároveň i role režiséra. Při prostudování scénáře bylo všem zainteresovaným jasné, že tady přestává legrace. Nicméně vše bylo dané, takže stačilo jen vybrat čas a místo. Tím se stal opuštěný a částečně zdevastovaný – pro dané účely naprosto perfektní stav – starý mlýn v Karviné. Časový plán nebyl striktně dodržován a vzal prakticky zasvé již při samotném začátku. Asistent režie a fotograf Silvestr Szabó, který zajistil ono 'místo činu' – po natáčení to vskutku vypadlo jako místo nějakého zločinu –, tvrdnul před objektem již dobrou hodinu, nkdyž zbylý štáb na místo určení dorazil. Vzhledem k nevlídnému podzimnímu počasí byl určitě rád, že kromě nezbytného technického vybavení byl přivezen i tekutý proviant s rozmrazovacími, a jak jsme později zjistili, i inspirativními a strach odbourávajícími účinky. K tomu se ale dostaneme později. Ještě před natáčením bylo potřeba vyřešit jeden zásadní problém. Bubeník Michal 'Mizune' Bohunovský se této filmové taškařice nechtěl aktivně účastnit, takže byl nakonec osloven původní bubeník Tomáš 'Tombardo' Chrenko. Ten během dvou dnů nastudoval bubenické party, takže jeden problém byl zdárně vyřešen. Jako parta nezkušených amatérů jsme samozřejmě počítali s tím, že bez dalších problémů se natáčení určitě neobejde.

Klip byl vlastně rozdělen na dvě základní části, tzv. 'čistou' a 'špinavou'. Tady je potřeba ocenit předpřipravený scénář, neboť v tomto směru dopadlo vše víceméně podle představ. Co se ovšem týče jednotlivých detailů a scén, ty byly řešeny tak nějak za pochodu. To obnášelo i nejednu kuriózní situaci. 'Chrosťa' alias Mudr. Řezník v úvodu jako seriózní praktický lékař vyšetřuje pacientku, kterou byla jeho vlastní manželka Zuzka. Ta se své role zhostila výborně a dobrá volba to byla i z toho důvodu, že hlavní aktér nemusel doma složitě vysvětlovat, zda bylo osahávání vyšetřované osoby tolik nezbytné. Docela problém představovalo nasazování chirurgických rukavic. To trvalo prakticky stejně dlouho jako délka samotného songu, takže pro daný záběr dost nepoužitelné. Vyšetřování stetoskopem, který měl doktor místo v uších na krku, rovněž na autentičnosti nepřidalo. To vše si samozřejmě vyžádalo několikeré přetočení a ze zhruba dvaceti záběrů bylo pro tuto sekvenci použito snad jen dvacet sekund záznamu. Některé věci musely být ze scénáře nakonec vypuštěny, naopak neplánovaný záběr pavouka v misce s chirurgickými potřebami zůstal zachován.

Do následujícího dění se již zapojili i zbývající členové štábu, neboť bylo třeba upravit scénu pro celou kapelu. Protože se hrálo naživo s half-playbackem, musela se zapojit kompletní aparatura, kdy sehrál důležitou roli mistr zvuku David Dorotík, jehož úlohy se později rozrostly i o roli maskéra a vůbec 'holky pro všechno'. Během přestávek se samozřejmě nezapomínalo doplňovat palivo nejen do elektrocentrály, ale i do celého realizačního týmu. Všimli jsme si, že s přibývajícím časem a vlezlou zimou se návštěvy občerstvovací zóny staly čím dál frekventovanějšími. Celá práce se tak stala překvapivě kreativnější a začaly tak zcela spontánně vznikat nové, mnohdy až bizarní nápady, jako například ukradení mrtvoly z patologie, což naštěstí zůstalo jen ve fázi idey. V průběhu dalšího natáčení občas nastaly problémy se synchronizací celé kapely. Kytarista 'Chrosťa' a baskytarista Roman 'Kraťas' Kratochvíl byli v pohodě, jen 'Tombardo', který se špatně slyšel, měl občas problém držet rytmus, takže opakování záběrů nebralo konce. Když už se zdálo, že bylo zachyceno dostatečné množství použitelného materiálu, při přehrávání se objevily další chyby, které bylo třeba napravit, jako něčí nohy a ruce v obraze, viditelné osvětlovací lampy, prodlužovací kabely a další věci nepatřící do záběru. Takže vše ještě jednou, dvakrát, třikrát... Těžko by asi někdo spočítal, kolikrát se scény opakovaly.

'Čisté' záběry byly tedy hotovy, takže se mohla začít 'vařit krev', a to doslova. Původně bylo v plánu použití skutečné prasečí krve, ale z toho nakonec sešlo, takže se přistoupilo k vaření škrobu s potravinářským barvivem, což se ukázalo jako hodně věrohodná alternativa. Poněkud delší pauza nabídla prostor k pořízení zajímavých fotografií, o které se postaral v úvodu zmiňovaný Silvestr Szabó, mimochodem uznávaný fotograf, zabývající se především focením exotických zvířat. Při focení OLDu se jeho specializace vlastně ani nijak zvlášť nevzdalovala realitě. Skupina se tedy patřičně nalíčila, či vlastně byla nalíčena již zmiňovanou 'holkou pro všechno', a ke slovu se dostaly i patřičné prasečí 'rekvizity'. Krvavě se ozdobily i stěny, a pokud někdo prostory mlýna po natáčení navštívil, asi si jen těžko dokázal představit, co se zde vlastně odehrávalo. Pokračovalo se tedy 'špinavými' záběry celé kapely, což díky poučení z předchozích omylů proběhlo celkem hladce, ale pro jistotu se opět několikrát přetáčelo.

Vstupní místnost se schodištěm a sloupy přímo vybízela k finálním záběrům. Osud 'Chrosťovy' manželky-pacientky byl předem zpečetěn, ostatně co může člověk čekat, když si řádně neplatí zdravotní pojištění. Ačkoliv frontman OLDu tvrdil, že si pomoci manželky při realizaci klipu nesmírně váží, po asi desátém vynesení jejího bezvládného těla do schodů bylo z jeho výrazu v obličeji patrné, že v tu chvíli už váží přece jen více, než by si asi přál. Scenérie se nakonec využila opět k zachycení celé kapely a zde se právě výborně osvědčil ten strach odbourávající tekutý proviant. Dva členové týmu totiž trpí akrofobií. Jedním z nich je baskytarista 'Kraťas'. Schodiště bez zábradlí ve výšce zhruba čtyř metrů, navíc s pochybnou statikou, mu rozhodně na odvaze nepřidalo. Pozorný divák si v krátkých prostřizích možná všimne, jak křečovitě stojí u zdi a jen decentně pokyvuje hlavou do rytmu. Druhým strašpytlem jsem byl bohužel já. Poněvadž jsem měl na starosti i kameru, byl jsem donucen vyškrábat se na jeden ze sloupů. Na jedné straně schodiště, na druhé čtyřmetrové nic, knedlík v krku a podivné tlaky v kalhotách, no co k tomu více dodat. Snad jen poděkovat tekutému proviantu za dodání odvahy a kvalitnímu stabilizátoru obrazu za zamaskování roztřesených rukou.

Závěrečné dění, které se odehrávalo v původní místnosti, si všichni již patřičně užívali, nejvíce pak asi 'Kraťas'. S pevnou půdou pod nohama ustál i přímý zásah krve do obličeje z rukou zvukaře Davida. Běsnící doktor potřeboval při sekání prasečích hlav vytvořit efekt stříkající krve, což bylo potřeba nasvítit lampou drženou v ruce, čehož se ujal právě 'Kraťas'. Držel skutečně, zodpovědně a při krvavé spršce nehnul ani brvou. Tím by se dalo vlastně celé povídání o natáčení klipu uzavřít, nebýt ovšem závěrečné 'Kraťasovy' příhody z cesty domů. Původní plán, že by se vydal k domovu autobusem, naštěstí nakonec zavrhl, takže cestou jen vyděsil jednoho taxikáře. Ono potkat ve večerních hodinách člověka celého od krve určitě na odvaze nikomu nepřidá.

Při následné prezentaci videoklipu se nejen vzpomínalo na ty mnohdy úsměvné momenty, ale začaly se snovat plány na případný další klip. Zrealizování videoklipu nebylo sice jednoduché a leccos by si zasloužilo vylepšit, ale všichni jsme se shodli na tom, že jsme se u toho především výborně pobavili. Poučení z chyb se, doufáme, promítne do zkvalitnění příštího snímku. Přiznávám, že následná úprava videa, především pak střih a synchronizace, mi miliónkrát přehraný song Mudr. Řezník docela znechutila, ale kapela má v zásobě dostatečné množství dalších skladeb, takže si klidně nechám znechutit další.

Videoklip: www.youtube.com/watch?v=h3r4qpU2GrM

Exklusivní fotogalerie z celého natáčení zde!


 
>>> ODKAZY

  Prohledat rubriku

  Najít další články autora

 Nejčtenější článek rubriky Zákulisí:
Pavla Kapitánová je po smrti!

>>> MOŽNOSTI

 Vytisknout článek Vytisknout článek


  Diskutovat o tématu


   Sdílet článek...
 


Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.
ROCKSHOCK - www.irockshock.net

(c) František Kovač + Rockshock, 2005 - 2011: texty, grafické prvky, přizpůsobení systému United-Nuke, serverová a portálová administrace. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-3046. Další publikování nebo jiné šíření obsahu serveru je bez předchozího výslovného souhlasu provozovatele zakázáno. Za obsahovou správnost a právní
bezchybnost publikovaných textů odpovídají výhradně uvedení autoři. Pokud není uvedeno jinak, pocházejí použité fotografie z archivů na nich zobrazených umělců.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.05 sekund