inzerce

ROCKSHOCK - www.irockshock.net
>>> VYHLEDÁVÁNÍ

Pokročilé vyhledávání


>>> HLAVNÍ MENU

  H L A V N Í   S T R Á N K A
  K O N T A K T Y   &   I N F O

  A K T U A L I T Y
  K A L E N D Á Ř   A K C Í
  VIDEO SHOCKPARÁDA

  R E C E N Z E
  R E P O R T Á Ž E
  F O T O G A L E R I E
  ROZHOVORY & PROFILY
  V Ý S L E C H
  SPEAK ENGLISH OR DIE
  S O U T Ě Ž E

  U N D E R G R O U N D
  Z Á K U L I S Í
  S T O P   -   T I M E
  A R C H I V   Č L Á N K Ů
  PŘEHLED RUBRIK


  ROCKSHOCK NA FB

>>> P A R T N E Ř I

  N A Š I   P A R T N E Ř I

>>> RECENZNÍ TIP


MARCO MENDOZA
  – Viva La Rock

Další recenze zde!

>>> VÝSLECH


Jan 'Skleník' Sklenář
Mirek Dvořák
Milan Hoffmann
Kečup
Loco Loco
Tonda Rauer
Pavel Pešata
Bobby Floutek
Jožin 'Nogando' Noga
Marek 'Mára' Dostál
Tom Wouda
Witch Hammer
Gate Crasher

>>> WEBY REDAKTORŮ


Osobní web Františka Kovače

Osobní web Jiřího Rogla

Osobní web Jiřího Olszara

Web redakčního spolupracovníka Pavla Bartase

Osobní web Mirka Valenty

Osobní web Luboše Hnáta

Cruadalach – Nechceme se chovat jako ovce
Publikoval: JO - Pondělí, 12.12. 2011 - 23:45:43
Rubrika: Rozhovory & Profily

Text: Jiří Olszar
Foto: archiv skupiny

CRUADALACH jsou dalším příkladem toho, že když kapela opravdu chce a jde si tvrdě za svým snem, může směle oslovit i zahraniční vydavatele. V tomto konkrétním případě se podařilo navázat spolupráci s německým labelem Black Bards, u kterého přednedávnem vyšla novinka Lead – Not Follow. Osmihlavý klan, který je právě na turné k podpoře tohoto alba, si během cesty mezi koncerty našel chvilku, aby přiblížil svým fanouškům pár postřehů nejen z této šňůry. Prostor dostal i letmý rozbor nové desky, stejně jako pohled do duší členů tohoto početného ansámblu. Vzhledem k tomu, že všichni táhnou za jeden provaz, jsou i následující odpovědi jakousi skupinovou výpovědí.

Cruadalach se letos podařilo zařadit mezi výjimečné české skupiny, které svá alba vydaly u zahraničního labelu. Ve vašem případě je ale docela překvapivý fakt, že se tak stalo rovnou s první dlouhohrající deskou. Některé spolky se o to snaží léta. Jak je tedy možné, že si vás Black Bards všimli tak brzy?
Odpověď vězí už ve tvé formulaci: "Jak je možné, že si vás všimli?". Nikdo si tě nikdy nevšimne sám od sebe, to je naprosto chybné uvažování. Jestli si někdo myslí, že bude dělat výbornou muziku a časem se najde někdo, kdo to ocení, je na nejlepší cestě, aby nikdy nedokázal vůbec nic – kromě hraní kamarádům ve sklepě. Kapela musí hrát, co nejvíc to jde, a hlavně ukázat, že se o sebe umí postarat. Paradoxně jsme si Black Bards všimli sami a sami jim napsali, podobně jako mnohým dalším, už někdy v půlce roku 2010. Pokud jsme však tehdy získali nějaké reakce, byly negativní s tím, že firmy mají narvaný line-up. Stačilo však zorganizovat první ročník Samhainfestu, nechat zahraniční kontakty nahlédnout na to, jak vypadá naše show, že jsme schopni stále cestovat, promptně komunikovat a dodržovat termíny a hned se zájem o nás rapidně zvýšil. Black Bards se nám pak ozvali sami s nabídkou vydávání desek a agenturního zastupování v západní Evropě, a to v době, kdy se o nás již aktivně zajímalo několik tuzemských vydavatelů. Právě v tuto chvíli jedeme jimi zorganizované zahraniční turné k podpoře desky.

Recenze zatím vypadají velice dobře, převážná část jich navíc vyšla v zahraničních webzinech. O tuto formu propagace se také stará vydavatel, nebo recenzenty oslovujete sami?
Nejen ve webzinech, ale i v mnoha magazínech od Metal Hammeru po Legacy. Recenzí jsou již desítky, obeslat všechna média by nás stálo majlant a spousta z nich by se na nás bez správného zázemí vykašlala, takže odpověď je nasnadě. Vydavateli jsme poskytli naše kontakty, ale drtivou většinu jich oslovil sám. U nás pak stejnou činnost vykonává firma MetalGate, která získala od Black Bards smlouvu na licenční vydání Lead – Not Follow. V tuhle chvíli se naše práce v oblasti propagace přesunula z oslovování zinů s nabídkou zaslání alba k recenzi na včasné reagování na otázky do rozhovorů a co největší koncertní podporu. Což nám více než vyhovuje. (smích)

Čekali jste podobný ohlas ze strany zahraničních médií, nebo vás to hodně zaskočilo?
Nejsme blázni, abychom tomu říkali ohlas nebo zájem. Vše je jen o tom, jak moc tě dokáže tlačit tvoje firma, jaké má kontakty a pole působnosti na metalovém trhu. Měsíčně plivou metalové kolosy nesmyslné kapely jen proto, že jde o boční projekty známých někoho slavného nebo někoho, kdo má prsty v něčím zadku. Podpora tvé firmy je základem všeho a teprve zpětný ohlas od fans ukáže, zda to celé má cenu a jestli má smysl ve společném tažení pokračovat, nebo tě má poslat do hajzlu. To je ostatně důvod, proč spousta kapel zaniká po jednom albu. Jak to bude v našem případě, teprve zjistíme, ale jsme nohama na zemi. Pokud se však ptáš, zda nás zaskočilo, jak dlouhé má naše firma prsty, tak ani ne, ale potěšily nás dvojstránky rozhovorů v prestižních německých magazínech i účast na kompilacích. Pole působnosti Black Bards je ovšem zejména na německém, rakouském a holandském trhu, o žádný kolos nejde ani omylem.

Nečetl jsem samozřejmě všechny recenze, takže se raději zeptám, jestli se novinka někde setkala i s absolutním nepochopením?
Někde nás nesmyslně označují za gothic metal, jinde za středověký rock… Ani jednoho v naší muzice není, co by se za nehet vešlo. Ale recenze vychází všude možně, tedy i v hodně obskurních zinech; a tam si člověk přečte leccos. Podprůměrná hodnocení nedostáváme, ale často se setkáváme s tím, že lidé zkrátka neumějí recenzovat – v samotném textu tě vychválí do nebes a pak ti udělí sedmičku, nebo ti naopak vrazí devítku, ačkoli z recenze neplyne, že by šlo o něco převratného. Ale to je koneckonců úplně jedno, důležité je ukázat hudebním fanouškům, že jsme tady!

A jak jsou na tom z tohoto pohledu fanoušci? Reagují více ti ze zahraničí, nebo z tuzemska?
Na bilancování něčeho takového je ještě brzo. Je to sotva čtrnáct dní, co deska u nás a v Evropě vyšla, a teprve asi deset dní, co unikla na blogy a torrenty. Jinými slovy: lidé si album teprve naposlouchávají. Uvidíme, jak se na Lead – Not Follow budou tvářit. Takřka bez výjimky ale platí, že nejlépe na desku reagují ti, co nás měli možnost vidět i živě, případně si o nás něco přečíst. Tak nějak asi mají možnost vědět víc, co si o cirkusu Cruadalach vlastně myslet. (smích)

Předpokládám, že o vás bude patrně v cizině i větší zájem, co se týče živé prezentace vaší muziky. Máte už nějaký předběžný plán ohledně koncertů na příští rok? Čeká vás třeba nějaký prestižní festival, nebo se budete soustředit spíše na menší akce?
My bychom se nejraději soustředili na všechny akce. Pokud možno bychom rádi odehráli co nejvíce akcí a na co nejvíce místech, ale uvidíme, jak nám bude přáno. Příští rok toho zatím až tak moc nemáme, ale nám se často objevují akce přibližně s tříměsíčním předstihem, tak uvidíme, jak na tom budeme. Pokud by nám osud nepřál, co se týče živého hraní, budeme se soustředit na komponování nového materiálu – na tom ostatně pracujeme takřka neustále, i teď během turné. Rozjednáno toho máme každopádně moře po celé Evropě, ale kdo ví, co z toho vyjde. Všechny skutečně potvrzené akce čtenáři najdou na našich stránkách v sekci koncerty.

A opět dotaz na vydavatele. Pomáhají vám Black Bards s propagací i v tomto směru?
Před pár dny jsme hráli s Immortal, Ensiferum a Moonsorrow, jinak jsme na šňůře na podporu desky společně třeba se Suidakrou nebo Waylander, takže odpověď je, myslíme, nasnadě. Firma nás rozhodně podporuje, ale uvidíme, jak to bude dál. Zastihl jsi nás v období, kdy se chystáme po konci turné bilancovat a řešit, kterou z mnoha načrtnutých cest se vydáme dál; a to platí i pro koncerty. Musíme se rozhodnout, který projekt upřednostníme, nabídky se občas tlučou a podobně… Každopádně doufám, že podpora firmy, co se týče živého hraní v Německu a dalších zemích západní Evropy, zůstane zachována.

Pojďme se teď podívat na zoubek novince Lead – Not Follow. Na albu se nacházejí skladby jak v angličtině, tak i v rodném jazyce. Neměli jste s tím u vydavatele problém?
Rozhodně ne, vydavatel od začátku věděl, jak si přejeme tvořit naši hudbu a jaké máme texty. Od začátku ví, že na našich nahrávkách může čekat skladby jak v češtině, tak v angličtině, případně s jemnou příměsí nějakého dalšího jazyka, jakým je na Lead – Not Follow například chorvatština. Řeč na to při vyjednávání sice padla, ale více méně se Black Bards jen zeptali, zda budeme pokračovat v nastoleném trendu, a my řekli že ano. A tak tomu taky bude. Můžeme rozhodně zaručit, že i na našem případném dalším albu bude k slyšení jak čeština, tak angličtina.

Neuvažovali jste, že by celá nahrávka byla jen jednojazyčná, ať již anglická, či česká?
Ani na chvíli. Zpěvák Radalf si do textů moc mluvit nenechá a my o to ani neusilujeme, i když nás všechny náplň textů samozřejmě zajímá a musíme se s nimi nějak ztotožnit. Každopádně je na něm, který jazyk považuje pro danou skladbu za zpěvnější, což je konec konců klíčové kritérium, podle něhož se ve finále i rozhodujeme. Obecně platí, že pro tvrdší skladby s jednoduššími refrény a jasným poselstvím používáme angličtinu, pro folkověji laděné věci s poetičtější lyrikou zase češtinu. I z tohoto pravidla se ovšem objevují výjimky, například ve skladbách The Promise nebo Signal Fires. Konec konců se nechceme držet žádných mustrů ani klišé. Věříme, že v budoucnu najdeme něco, čím překvapit i v tomto ohledu.

Základním stavebním kamenem vaší tvorby je folk metal, na nějž pak bez sebevětších problémů vrstvíte další žánrové odnože, což dodává celkovému projevu krásnou bohatost a pestrost. Předpokládám, že to nebude autorská záležitost jednoho jediného člověka. Jak máte v kapele rozděleno skládání nového materiálu?
Kdo dřív přijde, ten dřív mele. (smích) Ba ne, stále platí, že většinu koster skladeb skládá kytarista Tomáš, stejně jako spoustu aranží. Na těch se ale podílí vydatnou měrou celá kapela a všichni si často skládají své vlastní linky, zároveň však samozřejmě ve zkušebně i po e-mailu o všem diskutujeme. Některé skladby zase složil bubeník Datel napůl s Tomášem, Datel s houslistkou Honey, Radalf s Tomášem nebo třeba jen druhý kytarista Aleš. Velmi často používáme různé přístupy ke skládání – někdy jde nejdřív text, jindy hudba, někdy začínáme jamováním, jindy má Tom celou skladbu hned od začátku v palici. Snažíme se tak k věci přistupovat, aby byl nový materiál vždy svěží a neopakoval se; každopádně do budoucna budeme více pilovat vlastní styl a ksicht. To je pro nás teď velmi důležité, vyprofilovat se do kapely s charakteristickým a nezaměnitelným rukopisem. Jak vyplývá i z názvu a obálky naší desky, nechceme se chovat jako ovce.

Při pohledu na váš početný klan mě napadá, že skloubení všech nástrojů je asi přece jen obtížnější než u jiných skupin, řekněme, s tradičnějším obsazením. U které skladby z nového alba jste se nejvíce zapotili?
Člověče, ty si snad myslíš, že složíme skladbu a teprve pak přemýšlíme, jak do ní všechny zapojit. Samozřejmě je to přesně naopak, už od začátku víme přesně, s čím můžeme pracovat a jaké máme možnosti – a ty se snažíme co nejvíce využít. Občas pro zpestření samozřejmě klidně vynecháme ze skladby celý nástroj, ale takové věci pak většinou nehrajeme živě – například Blejanje na mjesec, kde je spousta vokálních, perkusních a dechových linek, ale zase žádné 'kejtry'. Každopádně nejvíc jsme se zapotili asi u skladby Signal Fires, s jejíž výslednou kompoziční podobou jsme dlouho nebyli vůbec spokojeni. Paradoxně tuhle věc si nakonec naše firma velmi oblíbila a umístila ji hned na dvě kompilace do německých magazínů – do časopisů Legacy a Zillo.

A se kterým songem jste nejvíce spokojeni vy? Přiznám se, že já jsem si až nezdravě zamiloval kousek Morrigan.
Děkujeme za chválu! Každopádně máme, upřímně řečeno, každý jiné preference, což je koneckonců super. Dechařka Petra miluje Blejanje na mjesec (z očividných důvodů, má tam spoustu linek a není tam žádný ‘kravál‘). Houslistka Hanka zase právě moc nemusí Morrigan a zbožňuje For My Bleeding Friends, stejně jako baskytarista Ondra. Radalf má zase třeba rád Rage Starts Here a Living With Pride, Datel miluje The Promise. Jsme ale velmi spokojení s celým materiálem od první do poslední skladby, jinak bychom ho nenahrávali. Nejsme kapelou, co by na nahrávky vědomě umístila slabší kusy, to bychom si prostě nedovolili. Neumíme si představit, že bychom na album pustili věc, o které bychom si mysleli, že není dost kvalitní.

Když nahlédnu do biografie jednotlivých členů, každý z vás sbíral zkušenosti v poměrně odlišných žánrových seskupeních. Můžete trošku popsat, z jakého hudebního těsta jste vlastně uhněteni?
Všichni posloucháme ohromné množství muziky napříč všemi možnými žánry, folk metal přitom tvoří jejich naprostý okraj. Posloucháme samozřejmě spoustu metalové hudby všech subžánrů, ale i hardcore, punk, crossover. Část z nás vyrůstala na nu-metalu, jiná část na folku, folkloru i středověké hudbě. Nebráníme se inteligentnímu popu a v kapele tak hodně jedou například Portishead. Radalf si zase v poslední době ohromně oblíbil Petera Gabriela, Datel zůstává věrný doomu a Ondra od vedlejšího stolu křičí, že pořád nejvíc jede v Alice In Chains a Faith No More. Tak si udělej obrázek. Všeobecně posloucháme věci, co nás mohou hudebně obohatit, ale samozřejmě si udržujeme přehled o scéně, o nových demáčích i folkmetalových nahrávkách. Ty ale posloucháme často spíš ze studijních důvodů, než že bychom z nich byli odvaření. Z aktuálního metalu se nám hodně líbí poslední nahrávky Melechesh, Turisas, Enslaved nebo Septicflesh. Ty mají rozhodně 'varlata'.

Když se zaposlouchám do vaší muziky, občas na mě dýchne duch středověku. Jsou s touto dobou spojeny i texty? A je autorem výhradně Radalf, jak již bylo zmíněno, nebo se občas zapojí i někdo jiný?
Jak již bylo uvedeno, autorem všech textů je Radalf, jen text ke skladbě Vrásčitá je z Datlovy dílny. Naše texty však se středověkem nemají co do činění, zpíváme o aktuálních problémech, o tom, co prožíváme, a o hodnotách, které jsou pro nás důležité. Víra, přátelství, odhodlání a boj. To vše u nás najdeš, občas více, občas méně, s odkazy na esoterické filozofie a mytologii. Velmi často však i zcela bez jakékoli poetiky, pěkně napřímo, jako je tomu například ve skladbách Living With Pride nebo For My Bleeding Friends. Středověkou muzikou však samozřejmě ovlivněni jsme, koneckonců Datel a Petra si jejím hraním jednu dobu přivydělávali ve středověké kapele Radvanoch. Vliv těchto jejich kořenů však můžeš slyšet vlastně výhradně ve skladbě Blejanje na mjesec, možná trochu v Signal Fires a pak samozřejmě v některých starších věcech.

Obsahově se jedná jen o textovou podobu vlastní fantazie, nebo se ve skladbách odehrávají i skutečné příběhy?
Velmi často jde o skutečné příběhy a zkušenosti, dost často spojené s kapelou. Skladba Nezlomní vznikla v době, kdy byla Petra těhotná, což mělo na vývoj kapely dost významný vliv a o tom pojednává i její text. Skladba For My Bleeding Friends zase mluví o zkušenostech, jež jsme nasbírali kolem doby jarního Beltinefestu 2011, který dost citelně zamával s osobními životy některých z nás. Spousta skladeb je celkově o našich vzájemných vztazích, o tom, co jsme museli podstoupit… V jiných se zase v symbolech ukrývají životní principy, které považujeme za důležité. Například tebou zmíněná věc Morrigan je příběhem o tom, jak se válečníci před bojem těší, až si je vezme milosrdná smrt, protože dobře vědí, že pro ně je smrt jen přechodem na cestě věčností. V textech se tak občas zračí víra některých z nás, ale to už je asi hodně osobní…

Ještě zpět k vašemu početnému obsazení. Na menším pódiu vám musí být asi docela těsno. Stává se často, že kvůli nedostatku prostoru dojde i k nějaké nehodě? Můžete třeba popsat nějakou konkrétní událost?
Haha, to se stává furt, hlavně Radalfovi. Velmi často ohrožuje Filipa, když mu znemožňuje správně táhnout smyčcem, a včera v Bad Salzungenu mu dokonce neopatrným kopem vypojil z cella kabel, čili se Filípek během skladby plazil po pódiu a snažil se opět zapojit. Bičování ostatních šňůrou a štulce do zad jsou pak na našich show naprostý standard. Na pódiích open airů zase naše skákání často posouvá činely hodně daleko od Datla … o občasných ranách z hecu a fackách přímo na pódiu, které si občas ze srandy uštědřujeme, už ani nemluvíme. Radalfovi se občas ale někdo pomstí, byť nevědomky, nebo si to aspoň ten bastard myslí. (smích) V Bruchsalu dostal pořádnou ránu basou do hlavy při nějakém akcentu ve skladbě a legendární je historka z Budapešti, kde Ondra Radalfovi rozsekl basou ret, a ksicht našeho zpěváka se tak parádně přímo na stagi zbarvil krví. Klučina jen zamrkal a řval dál, maximálně si občas utřel krev z rypáku. Nutno říct, že to na show hodně přidalo. Pokud máte rádi úrazy v přímém přenosu, rozhodně přijďte na Cruadalach, my se totiž s ničím nesereme!

Na tom, co děláte, se patrně shodnete, jinak by to asi nemohlo fungovat. Sednete si jako kapela i lidsky?
Odpověděl sis opět vlastně sám. Kdybychom si nesedli lidsky, nemohlo by to fungovat tím spíš. V den, kdy se navzájem přestaneme respektovat, zanikne vše, co tak pracně budujeme; proto doufáme, že ten den nikdy nenadejde. Jinak jsme tak hardcore, že na turné běžně hrajeme 'pravdu', kdy si do ksichtu před ostatními říkáme věci zcela na rovinu. Je to tvrdé, ale všichni to unesou a pročišťuje to vzduch. Máme se rádi, respektujeme se a jsme spolu velmi spokojeni, jakkoli jsme lidi různého věku i nátur. Díky kapele jsme našli přátele i v lidech, do kterých bychom to normálně neřekli, a to je ohromná zkušenost, protože díky muzice objevíš cestu k lidem, kterou bys normálně nechal zavřenou. O tom pojednává třeba náš song Hear Our Voices!

Stalo se třeba při přípravě nového materiálu nebo při samotné práci ve studiu, že jste se v názorech natolik rozcházeli, že došlo i k vyřazení nějaké skladby z původně plánovaného playlistu?
Vlastně ani ne. Skladby už jsme v minulosti vyházeli, ale většinou poté, co jsme se všichni shodli, že to zkrátka není ono. Máme různé preference, někdo má radši core, jiný folk, ale všichni milujeme dobrou muziku, proto se vždy bez problémů dohodneme. A to je ten důvod, proč tak zbožňujeme fakt, že nás je osm – osm názorů, osm hudebních preferencí, ale jen jeden Cruadalach!

Docela jsem doufal, že by se na novince mohla objevit jako bonus skladba Zlatovláska. Nezvažovali jste tuto možnost?
Jistě že zvažovali, už proto, že by to asi spoustě lidí udělalo radost. Bohužel bychom se však nedoplatili na autorských právech, a kromě toho bychom radši byli známí našimi vlastními skladbami. (smích)

Uvažujete nad realizací videoklipu k některému novému songu?
Uvažujeme a příští rok se s velkou pravděpodobností něco objeví. Vše je v současnosti ve fázi příprav, takže nic nebudeme prozrazovat, ale rozhodně nečekejte nic tradičního ani generického. Pokud uděláme videoklip, chceme, aby měl silný nápad, který bude adekvátně zpracován.

Chtěl jsem se zeptat i na aktuální koncertní podporu nového alba, ale jak již bylo poznamenáno v úvodu, tak právě na turné jste. Kde konkrétně?
Právě teď jsme v Drážďanech a v noci míříme do Rotterdamu. Turné pod názvem Black Trolls Over Europe III zorganizovala naše firma právě k podpoře Lead – Not Follow.

Doufám, že se mi podaří v brzké době zase navštívit některý z vašich koncertů, protože s vámi je to vždy krásně divoké a energické. Někdy jde při tom sice o hubu, ale o tom přece pořádná metalová pařba je, neboť jak praví klasik: "Kdo se bojí, nesmí do kotle."
Ty jsi, tušíme, z Ostravy, co?

Prakticky ano. Ostravu mám takřka za humny.
Tak ke konci ledna hrajeme na výroční Pařát akci v ostravském Barráku. Myslíme, že máš tedy celkem zřejmou příležitost. Ostatní posluchače ze severní Moravy zveme samozřejmě rovněž!

www.cruadalach.com


 
>>> ODKAZY

  Prohledat rubriku

  Najít další články autora

 Nejčtenější článek rubriky Rozhovory & Profily:
INEKAFE - Kofeinový retro(zhovor)

>>> MOŽNOSTI

 Vytisknout článek Vytisknout článek


  Diskutovat o tématu


   Sdílet článek...
 


Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.
ROCKSHOCK - www.irockshock.net

(c) František Kovač + Rockshock, 2005 - 2011: texty, grafické prvky, přizpůsobení systému United-Nuke, serverová a portálová administrace. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-3046. Další publikování nebo jiné šíření obsahu serveru je bez předchozího výslovného souhlasu provozovatele zakázáno. Za obsahovou správnost a právní
bezchybnost publikovaných textů odpovídají výhradně uvedení autoři. Pokud není uvedeno jinak, pocházejí použité fotografie z archivů na nich zobrazených umělců.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund