RockShock

Internetový rockový magazin

Ondřej Fencl a Hromosvod pokřtí 20. 10. 2021 v Malostranské besedě CD Na kraji nebe

Text: Ondřej Fencl
Foto: archiv skupiny

Nadšené recenzentské ohlasy si vloni vysloužilo album Na kraji nebe (Galén, 7/2020), které protagonista Ondřej Fencl chápe dílem jako pátou studiovou desku domovské sestavy HROMOSVODU, zároveň ho ale tituluje jako své první sólové. Více než rok po vydání a po několika regionálních open air křtech konečně dojde i na ten klubový, a to ve středu 20. 10. v domovské Malostranské besedě.

Jako vzácný host a kmotr alba se představí Michal Němec z Jablkoně. Není to spojení náhodné, před deseti lety spolu obě kapely odjely sedmidenní turné. „Na tenhle týden na Moravě nikdy nezapomenu. Bylo to krásně divoké a bezstarostné,“ vzpomíná Ondřej Fencl. „A mě tak napadlo, že bychom se zas mohli potkat na pódiu a třeba si i něco jablkoního společně zahrát. Anebo že by Krajina Ró? Nechme se překvapit. Každopádně se ukrutně těšíme na klubový křest jak za starých časů, s otevřeným barem a srdcem. A na Michalův bručák, jemuž se může rovnat snad jen Ladislav Vodička,“ glosuje kapelník Hromosvodu.

A jak zní naživo aktuální sestava, sledujte zde:

Předprodej – www.ticketstream.cz

CD Na kraji nebe
O generaci mladší spoluhráč Luboše Pospíšila, Vladimíra Merty, Honzy Hrubého nebo Oskara Petra hnul kormidlem a s výrazně pozměněnou doprovodnou sestavou se vydal do nových hudebních světů. „Vykašlali jsme se na ctění žánrů a vše podřídili písničkám,“ říká devětatřicetiletý zpěvák, klávesista a kytarista Ondřej Fencl. „Nemachrujeme, ale s pomocí externích uší koproducenta Borise Carloffa posloucháme, co říká text, co říká melodie… a podle toho hrajeme.“ Lehký odklon od původního folk rocku pentleného houslemi a příčnou flétnou znamenalo už CD Divoký ticho Žižkova (vyšlo na den přesně před pěti lety a sklidilo nadšené hudebně-kritické ohlasy). „Ty tam jsou noty, do nichž jsem ještě před pár lety Hromosvod psal – teď přinesu hrubý obrys písničky, aranžmá tvoříme kolektivně a v tom je ta krása,“ libuje si Ondřej.

Současná sestava Hromosvodu hraje více pro písničku, méně na odiv, lze snad říct vyzráleji. Zpěváka, kytaristu a klávesistu Fencla doprovází na převážně elektrické kytary Vojtěch Jindra (mj. Bran), na housle Hana K. Vyšínská (mj. Inflagranti), na baskytaru Jaryn Janek (mj. Kamil Střihavka, Krucipüsk…), bubenický nestor Tomáš Marek (ex-Lucie, Kollerband…) a hostující perkusista Vít Halška (Lucie, Kollerband, Anna K…).

Velkou roli hrají éterické kytary Vojtěcha Jindry, který je spolu s Ondřejem Fenclem a Borisem Carloffem podepsán pod produkcí. Méně je tentokrát dříve charakteristických akustických nástrojů – třeba typické hromosvodí housle spíše dobarvují, ubylo i ‘španělek‘. Rytmika Jaryn Janek – Tomáš Marek se sice v devadesátkách potkávala v Krucipüsku nebo Kollerbandu, dnes ovšem klukům táhne na padesát a dokážou citlivě podmalovat i křehkou písničku… a stejně tak místy zabrat jako zamlada. „Já hraju oproti dřívějšímu všudypřítomnému hoblování akustické kytary tentokrát hlavně na klávesy… a snažím se zpívat tak, abych to sám sobě, klukům, holce ani posluchačům nezkazil. Jak víte, jsem spíš vyprávěč svých dojmů než pěvec,“ dodává Fencl.

A písničky samotné? Ubylo zlomených srdcí, přibylo optimismu. „Nešťastné lásky odvál čas, všichni máme rodiny, dnes mě baví zpívat třeba o jaru, o prvním sněhu, o holkách taky, ale už z trochu jiného úhlu. Fňukání znělo na minulých albech víc než dost; mám se na světě dobře, dříve tolikrát skloňovaná bolavá duše by prostě dnes nebyla uvěřitelná,“ glosuje Fencl.

Andělé jsou líní, letní, Na kraji nebe je plná života, byť je teskná, Jaro v plenkách je jako dubnový potůček měnící se po cestě z hor v řeku, Obláje opěvují květnové stepi plné svobody, Málokdo zjistí je zachmuřená podzimní sebereflexe, Přišel čas kardinální listopad a klavírní ‘skorošanson‘. A pak přijde Urpín, kopec nad Banskou Bystricí, s ním zas letní louky plné možností… a úžasná Zuzana Mikulcová.

„Na rozdíl od většiny jejích kolegyň nemá Zuzka ve svém šmrncovně popovém hlase ani náznak manýry. Její pojetí původně folklorizující písničku pěkně odkýčovalo,“ komentuje zpěvák svůj vůbec první a hned česko-slovenský duet… Chleba, to je muzikant větroplach na cestách, Tady a teď povzdech stárnoucího mladíka „stýská se mi po minulým století, jak jsme žili věty místo souvětí…“ a Vrať se mi ještě století dvacáté. „Je z roku 2000, to mi bylo devatenáct. Nechali jsme ji, jak byla, jen jsme se snažili tu písničku nezkazit. Tohle je jediná nešťastná láska na albu – abych zas až tak nešokoval přívalem optimismu,“ směje se protagonista.

Texty jsou plné vnitřních rýmů a nevšedních obratů, ostatně nedávná Fenclova básnická prvotina Všetečky si vysloužila od literárně-kritické obce kladné ohlasy. Zpěv je v dobrém slova smyslu obyčejný a uvěřitelný, housle virtuózní, kytara cinkavá a rytmika živelná. „Máme dojem, že se nám pod rukama rodí něco krásného a nemalého,“ řekl nedávno v Českém rozhlase Fencl. „Kéž by se s tímhle CD podařilo to, co se i po těch pětadvaceti letech daří málo – proniknout do širšího povědomí.“

Související odkazy:
www.hromosvod.cz
www.hromosvod.com
www.ondrejfencl.cz
www.facebook.com/OndrejFenclHromosvod


DALŠÍ AKTUALITY

Shlédnutí: 199

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *